Geduld

geduld 3Trainen zou niet alleen een goed effect op het uithoudingsvermogen moeten hebben. Trainen zou niet moeten draaien om alleen het opbouwen van kracht. Trainen gaat veel meer om het managen van je geduld.

Wat is geduld eigenlijk? Wat kun je met geduld? Kun je veel of weinig geduld hebben?
En als je dan geduld hebt, wat doe je er dan mee…? Kun je dan heel lang met jengelende kinderen spelen, kun je dan heel lang in bed blijven liggen zonder iets te doen, heb je dan het vermogen om ontstellend lang te wachten op weet ik veel wat?
Wie gaat trainen heeft in ieder geval geduld nodig. Dat staat als een paal boven water want wie geen geduld heeft, zal onherroepelijk door zijn lichaam worden teruggefloten. De gevolgen: spierpijn, honger, dorst. Maar veel erger nog: overtraindheid en (blijvende) blessures.
Hardlopen lijkt een heel natuurlijk sport te zijn. Het is na lopen het eerste dat we kunnen als mensen. Sterker nog, de meesten van ons, rennen na hun middelbare school alleen nog maar. Rennen van studie naar borrel, van etentje naar werkoverleg, van uren achter de laptop naar kinderen en van nieuwe baan naar overbezetting.
Dit heeft alles met uithoudingsvermogen te maken. Het heeft te maken met  kracht om dingen tot een goed einde te brengen. Maar train je er geduld mee?
Nee.
Geduld train je door berusting te vinden in het feit dat je soms moet wachten. Geduld train je door te wachten in de zekere veronderstelling dat het wachten beloond wordt.
Hardlopen is zo’n sport waarmee je geduld eindeloos kunt trainen. Het opbouwen gaat namelijk langzaam. Veel langzamer dan je eigenlijk wil. Soms gaat het zelfs zo langzaam dat je erover twijfelt een andere sport te gaan doen.
De eerste training in geduld krijg je bij het zoeken naar een goed schema voor beginners. Er zijn er honderden en allemaal zijn ze nét dat kleine beetje anders.
De tweede training in geduld krijg je bij het afwerken van de trainingen zelf. Klopt het écht dat ik maar 5×1 minuut mag hardlopen? Zijn deze schema’s niet bedoeld voor mensen die totaal geen conditie hebben?
De derde training in geduld is het moment dat je toch besluit om van het schema af te wijken en te merken dat je veel langer dan gepland moet herstellen.
Als je dan goed hebt opgebouwd en denkt dat je het hardlopen goed onder de knie hebt en  je met goed fatsoen 5km kunt hardlopen. Dan komt het erop aan het opgebouwde geduld van de afgelopen zware maanden aan te spreken. Gebruik je geduld om niet te snel te veel te willen. Gebruik je geduld en je gezonde verstand dat je niet in drie maanden 5km kan opbouwen en in de daarop volgende maand meteen 10km moet gaan lopen. Train je geduld.

Trainen gaat volgens de klassieke leer gaat altijd om vier zaken: kracht, uithoudingsvermogen, lenigheid en rust. Wat mij betreft komt daar een vijfde pijler bij: geduld!

Het ervaren dat je geduld hebt in het proces van trainen kan je daarnaast helpen om rust, kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid te vinden in je dagelijks leven. Rust om af en toe te zitten en een boek te lezen; kracht om af en toe iets nieuws te beginnen; uithoudingsvermogen om door te zetten er iets mooist van te maken; lenigheid om flexibel te zijn in de weg en de uitvoering.

 

Bookmark the permalink.

One Comment

  1. Pingback: Beginner - Up And Running Amsterdam

Comments are closed