Ontspan je!

ontspanningHet valt niet mee hoor, dat weet ik ook wel. Maar toch mensen, ontspanning is fijn, ontspanning is chill, ontspanning is rust in je donder.

Doe de dingen omdat je ze wil, niet omdat je ze moet.

10 tips ter ontspanning tijdens het hardlopen:

1. Laat je telefoon thuis
Zonder telefoon lopen kan gewoon hoor mensen. Laat je armhoesje, je heuptasje, je weet-ik-veel-wat-voor-belt lekker thuis. Je bent aan het lopen. Bellen, appen, facebook, je e-mails… het is onbelangrijk. Stel dat de wereld in brand zou vliegen en jij had dat als enige persoon op aarde kunnen voorkomen, dan was je écht niet gaan hardlopen!

2. Ga een keer niet lopen
Velen van ons moeten van alles. Je moet het vooral van jezelf, maar je denkt dat het van je omgeving moet. Dat valt meestal erg mee. Lopen, trainen, sporten moet je ergens in de week proppen terwijl je al drie keer gegaan bent. Ontspan! Ga een keer niet, maar klim op de bank en praat met je liefje. Drink bier desnoods. (weinig mensen, weinig!)

3. Laat de hartslagmeter thuis
Lopen hoeft niet altijd met een schema en volgens een protocol. Laat je trainingsmaat (hartslagmeter) thuis. Loop vrij. Misschien heb je zin om een stukje flink door te lopen, maar wie weet staat je pet daar helemaal niet naar. Zonder hartslagmeter krijg je niet meteen een attack.

4. Loop op gevoel
Neem lekker een andere route. Sta een keer stil bij een mooie boom. Waai met alle winden mee. Misschien zie je een fijn terras, een stuk appeltaart met koffie. Gun jezelf dat. Je hebt het écht verdiend hoor. ‘Ik ben het waard… (zie golvend haar voor je), u toch ook?!’

5. Groet en lach
Begroet je mede-lopers. Ook als ze met muziek oplopen kan een knikje of je gulle lach geen kwaad. Het is geen moeite! Geef de ander misschien zelfs een tip. Jouw gouden tip op het gebied van techniek. Doe lekker leuk tegen elkaar

6. Wees blij met je moment
Probeer bewust te zijn van wat je doet. Voel hoe je voeten de grond raken. Voel hoe je armen heen en weer gaan. Voel de wind langs je benen aaien. Doe alsof je op vakantie bent. Je bent blij met het moment dat je jezelf gegeven hebt. Geniet ervan!

7. Maak je hoofd leeg
Dwing jezelf een beetje om aan niets anders dan het lopen te denken. Beleef het lopen, de stappen op de grond, het geluid van je voeten op de grond. Luister naar je ademhaling. Focus je op een specifiek onderdeel van het lopen.

8. Til je knieën op
Een ontspannen stijl van lopen krijg je door je knieën op te trekken. Visualiseer dat ze aan een touwtje hangen en dat ze zowel naar boven als naar voren getrokken worden. Van sjokken word je lui en je schoenen slijten harder. Vet zonde dus.

9. Loop rechtop
Houd je schouders ontspannen en loop rechtop. Je kunt makkelijker ademen en krijgt daardoor meer zuurstof. Loop niet ingezakt. Met een ‘hoog’ en rechtop lichaam zet je het ene been makkelijker voor het andere. De essentie van hardlopen mensen. Echt!

10. Ontspan je
Een rood stoplicht, een openstaande brug, iemand die niet oplet in het verkeer. Het is niet erg. Ontspan je. Wind je niet op. De een beetje Bob Marley tegen jezelf en je omgeving.

Als iedereen zou hardlopen zouden we allemaal super oud worden en zouden we super gelukkig zijn!

Bookmark the permalink.

Comments are closed