Voorbereiding

Voorbereiding“Ben je weer zenuwachtig schat?”,  vraagt mijn vriendin als ik gelijk een kip zonder kop door het huis draaf.
“Nee hoor, helemaal niet”, zeg ik met een lichte trilling in mijn iets te hoge stem.
Ze kent me inmiddels een beetje. Ze weet dus dondersgoed dat mijn hartslag 10 slagen hoger is dan normaal en dat er een klein beetje zweet ontstaat op plekken waar het normaal droog is. Mijn kiezen klem ik een beetje op elkaar en af en toe merk ik dat mijn kaakspieren gespannen staan.
Kortom: zenuwachtig!

Zondag is de halve marathon van Egmond.

Voor de vierde keer loop ik mee met dit prachtige event. Niks bijzonders, gewoon een halve marathon over het strand en door de duinen. Drie keer eerder liep ik mee en drie keer eerder liep ik vijf minuten van de PR af. Alle drie de keren gingen ontzettend goed. Hopen dat je het strand fatsoenlijk overkomt, tempo vasthouden in de duinen en naar het einde toe hopen dat je nog wat over hebt. Echt ingewikkeld klinkt het niet.

Ook aan de training ligt het niet, maar je wil zo graag even dat je moeder ongeacht de prestatie al trots op je is, en dat je vader je een beuk op je schouder geeft en zegt dat je veel sterker bent dan hij ooit was. Zoiets.

Maar ergens knaagt het. Diep van binnen wil je altijd harder, wil je dat mensen weer eens de wenkbrauwen optrekken; de bakkes open laten vallen.

Een stakker vind ik mezelf op zulke momenten. Maar ik durf te wedden dat ik vele, heel vele ‘lotgenoten’ heb. Mensen die denken dat ze het niet kunnen, mensen die bang zijn om weet ik veel wat. Natuurlijk is een dosis spanning voor de wedstrijd altijd goed, maar laat je niet gek maken. En laat ik voor één keer mezelf niet gek maken! Adem gewoon rustig; schud je spieren lekker los.

Mijn tip:
1. Visualiseer waar je aan mee gaat doen. Zie jezelf over het strand lopen, voel hoe je lichaam (desnoods) piept en kraakt als je het mulle zand en de duinen over moet. Voel vast hoe je voeten over het aangestampte zand gaan, en voel hoe je armen in de lucht gaan als je de boulevard opgelopen komt. Er staan daar duizend mensen. Allemaal voor jou!

2. Doe een goede warming-up. Loop rustig in, net als een echte Keniaan. Ontspan tijdens het inlopen. Maak je gewrichten een voor een los en soepel, doe een beetje aan dynamisch rekken om de spieren op lengte te krijgen. Bereid je lichaam voor op de prestatie die je gaat leveren. Omdat je het waard bent.

3. Erger je niet aan mensen die net te langzaam voor je lopen. Blijf in je eigen wereld. De wereld waarin je bewust bent van de natuur en de elementen om je heen. Voel hoe je lichaam werkt; ervaar jouw eigen geniale machine. Je hart pompt, je longen zuigen en blazen, je bloed giert door je lijf en je organen proberen spaarzaam met de energie om te gaan. “Het zit verdomd vernuftig in elkaar”, had mijn opa dan gezegd.

Veel plezier met je wedstrijd!

Bookmark the permalink.

Comments are closed