Kleding

kledingIedereen kent Rocky Balboa. de bokser waarover driehonderdzesentachtig films zijn gemaakt. Iedereen kent zijn ontbijt: 12 geklutste rauwe eieren in één keer achter in de keel. Maar ook iedereen kent het outfit waarin hij vele kilometers ging hardlopen. Het katoenen joggingpak, het witte t-shirt eronder en de handdoek in de nek.  Bij veel lopers hoor ik de hersens al kraken…

‘Dat trek je toch niet aan!’

‘Rocky’ kom je ook vaak tegen bij een hardloopevent of bij een training. En je weet het; in de film kan alles. In de film lijkt het ook een goed idee om elke ochtend een dozijn rauwe eieren te verorberen, maar ja, Sylverster Stallone heeft nu een gezicht van botox, dus ergens is er toch iets mis gegaan. Zo ook met de kleding.

Veel dikke kleding die de neiging heeft om nat en zwaar te worden, is tijdens het hardlopen niet lekker. Zoals een goeie vriend ooit tegen mij zei: ‘Cotton is the fabric of death’.
En zo is het ook. Waarom? Katoen, en dergelijke stoffen, houden het zweet (en de regen) vast. De stof wordt zwaar en koelt af. Niet alleen is een ‘zwaar’ shirt niet lekker om aan te hebben, het afkoelen van de stof zorgt ervoor dat je lichaam niet alleen moet werken om je lichaam warm te houden, maar het is ook bezig om je shirt op temperatuur te brengen. Onnodig.

Maak daarom, als het koud is, gebruik van drie lagen kleding.

Laag 1.
De eerste laag zal altijd van een technische stof zijn. speciale onderkleding die gemaakt is om zweet op te nemen en over een grotere vezel aan de buitenkant van het shirt makkelijker te laten verdampen.

Laag 2.
De tweede laag is een isolerende laag. Deze laag is warm maar moet het ook mogelijk maken dat het zweet kan verdampen. Kies hierbij dus niet voor kleding die winddicht is.

Laag 3.
De derde laag mag weer dun en licht zijn. Deze mag ietsje losser zitten dan de onderste twee lagen zodat er ruimte is voor het vocht om te ontsnappen en, als in een fluitketel, de warmte te laten ontglippen. Over het algemeen geldt: hoe meer ventilatieplekken of ademing van de stof, hoe beter het is.

Voor kledingstukken voor de benen  is het prettig als het niet te los zit. Veel mensen lopen in een zogenaamde runningtight. Een strakke legging van een gladde en zachte stof. Ook deze stoffen zijn technisch, zoals dat heet en zorgen ervoor dat het niet koud aanvoelt aan de huid. Te losse broeken schuren sneller op plekken waar je het niet wil én, ze vangen veel wind.

Mocht het warmer worden, dan kun je experimenteren met het afpellen van verschillende lagen of variëren met de dikten van de kleding. Een dikker of dunner ondershirt met of zonder lange mouwen. Voor de middelste laag kun je dit principe ook toepassen en mocht het écht heel koud worden, dan is een speciale dikke winddichte (en mogelijk waterdichte) hardloopjack aan te bevelen.

Maar vergis je niet. Je krijgt het van lopen heel snel warm! Mocht het zo warm worden dat het adamskostuum de enige optie lijkt? Doe het niet! loop nooit in de blote bast. Kleding heeft altijd de functionaliteit dat het zweet opneemt waardoor je meer en makkelijker kunt zweten. Het reguleert je lichaamstemperatuur tijdens de inspanning.

Als laatste kun je zowel in winter als zomer een petje opzetten. In de winter beschermt het tegen een brainfreeze en in zomerweer is een verbrand hoofd of erger (zonnesteek) makkelijk opgelopen.

Vijf handige tips!

  1. Draag nooit katoen (zie bovenstaande redenen)
  2. Zorg dat je broek strak zit en niet afzakt.
  3. Kies bij kouder weer voor een kledingset uit drie lagen (onderlaag, idolatie, beschermende laag)
  4. Zorg voor een setje droge en warmere kleding na de training of het wedstrijdje
  5. Koop een petje (of muts)

Het enige nadeel van al deze kleding… het kost een rib uit je beginnende hardloperslijf. De enige twee argumenten die ik daar tegenin kan brengen: A, als je de kosten afzet tegen de prijs per kilometer, dan gaat het nergens over en B, je wil geen gezicht van botox.

Bookmark the permalink.

Comments are closed