Zweten, wees blij dat je geen hond bent!

zwetenAl in de oudheid schaamde men zich voor zweten. Zweten zou liggen in het grote gebrek aan zelfbeheersing. Wie zweet heeft de boel niet op een rijtje, wie zweet is een arbeider, wie zweet is het opschudden van uw vederen kussensch niet eensch waard!
Een gebrek aan zelfbeheersing? Werkelijk?

Wat men toentertijd nog helemaal niet wisten, is dat zweten juist goed voor je is. Het zorgt voor een goede temperatuurhuishouding van je lichaam; het zorgt voor de afvoer van schadelijke stoffen in het lichaam; het koelt je lichaam af. Sterker nog, zweet kan er zelf voor zorgen dat je iemand extra, super, mega aantrekkelijk vindt… of, helaas ook, het tegenovergestelde.

Er zitten in ons lichaam twee soorten zweetklieren. De exocriene klieren zijn met name bedoeld om de temperatuur van ons lichaam te reguleren. Deze klieren bevinden zich over ons hele lijf. Ze produceren water (en wat zout en andere mineralen) dat aan de oppervlakte van ons lichaam kan verdampen. Dit verdampen onttrekt warmte aan ons lichaam waardoor je afkoelt.

De apocriene zweetklieren zorgen voor de ‘speciale’ geur waar wij mensen wat meer van wakker liggen. Rond de anus, tepels en met name de oksels bevinden zich de klieren die dit zweet produceren. De bacteriën van de huid in deze streken zorgen voor de penetrante geur. Wij mensen vinden dat vies en goor! Bah!

Maar echt, zweten tijdens het sporten is heel belangrijk. Het regelt namelijk je temperatuur. Veel te warm worden, of juist te veel afkoelen zorgt voor een directe afname van je atletische vermogens. 1% afname van jouw gehele vochthuishouding zorgt al voor 10% minder efficiënt functioneren! Zorg dus dat je drinkt.

Er zijn ook wat zaken die het zweten kunnen beïnvloeden. Veel gekruid eten, knoflook, alcohol en aanverwante zaken zorgen voor een extra uitstoot van onelegante, geurige zaken. Aan de andere kant mogen we ook van geluk spreken dat gewoon, vers zweet geen geur heeft. Wel zaak om na het sporten goed uit te zweten en daarna onder de douche te springen.

Wij mensen zweten ongeveer 100 tot 8000 ml per dag. Tijdens inspanning kun je uitgaan van ongeveer 1000 – 1500 ml per uur. Ga dan ook maar na hoe snel je lichamelijke vermogens achteruit gaan als je niet zou drinken.

Iedereen zweet verschillend. Sommigen laten een kolkende stroom van lichaamswater achter zich en anderen drukken met een vuurrood hoofd een piepklein miezerig druppeltje uit hun voorhoofd. Niet erg: hoe beter je getraind raakt, hoe makkelijker je lijf leert zweten.

Dan de tip: drink goed voordat je gaat lopen, neem een flesje mee en/of drink na afloop goed. Je kunt jezelf ook vooraf en na der hand op de weegschaal planten. Je kunt het verschil weer aanvullen met water. Misschien heb je wat vet verbrand, maar die kilo die je lichter bent geworden bestaat voor 99% uit water.

En als laatste. Wees blij dat je geen hond bent. Een liter water via je tong laten verdampen tijdens het hardlopen is echt geen pretje!

Comments are closed